News

JAZZOO 2

Great news, Jazzoo 2 is ready for release autumn 2018! New musical adventures that we are really proud of and happy for!

Jazzoo 2 Cover-01.jpg

More festivals for JAZZOO

Jazzoo is currently touring the world and has appeared on a large number of festivals such as - 

Toronto International Film Festival (TIFF)

BFI London Film Festival

Buster Film Festival Brazil

Tromsö Barnfilmfestival, Norway

Curtas Vila do Conde, Portugal

Olympia Film Festival, Greece

Kyiv Int. Film Festival

Glasgow Film Festival

Nantucket Film Festival

Luxemburg City Film Festival

Tumbleweeds Film Festival

Jazzoo short film in NYC

New York International Children´s Film Festival is screening Jazzoo. Buy tickets here !

"Jazzoo screens as part of the Shorts for Tots program, but any adult who doesn’t start tapping their toes to Oddjob's groovy, up-tempo tunes is a total weirdo as far as we’re concerned. They will introduce us to a heaving, hot hippo who seeks some cooling relief with the help of one hardy little birdy. After that, a resourceful orange fish successfully plays a game of cat-and-mouse with a shark. A little koala cub figures out how he can bounce along with a kanga’s roo and then a gaggle of elephants party and get-down, to the annoyance of the wet blanket monkeys. It all goes zipping along, thanks to the colorful animation and Oddjob’s propulsive music, especially the crisply swinging muted trumpet of Goran Kajfes."

Another great review for Jazzoo - Festen in Expressen (SE)

Som Fem myror fast utan pedagogiska pekpinnar

En flöjtande fågel hjälper sina vänner i världen i en ny film för barn.

Hanna Höglund ser jazzgruppen Oddjob gå i mål med sin musiksaga på vita duken.

RECENSION | FILM. När jazzmusikern Per ”Ruskträsk” Johanssons flöjtande lilla fågel flyger jorden runt och ställer allt till rätta för sina djuriska vänner i den ordlösa men aldrig uttryckslösa musikfilmen "Jazzoo – Festen" blir man rent märkvärdigt upplyft. 

För med ett musikaliskt tonspråk i rakt nedstigande led från "Fem myror är fler än fyra elefanter", men utan den seriens pedagogiska pekpinnar, är den här namnlösa näktergalen inget mindre än en utopisk dröm om vad mänskligheten skulle kunna vara. Det är bara den fredsbringande olivkvisten som saknas. Men den behövs å andra sidan inte. Här räcker det med musik. 

Oddjob och Marko-Nord

"Jazzoo"-filmen är ett samarbete mellan jazzgruppen Oddjob och regissören Adam Marko-Nord och lyckas med allt det som sin Grammis-belönade bokförlaga med tillhörande skiva gick bet på. Boken var i och för sig en befriande lyssningsupplevelse i en tid när barnens blickar alltsomoftast dras till skärmar och rörlig bild, men det var också svårt att hitta ett bra sätt att använda den hemma. Där fanns inga sånger att sjunga med i och de korta texterna med färgglada illustrationer av britten Ben Javens kändes inte färdiga och hängde inte ihop med varandra. 

 

LÄS MER – Hanna Höglund recenserar Jazzoos album 

 

Filmen däremot har fått en handling som ledd av sin kvittrande fågel länkar samman alla de musikaliska djuren från sina olika världsdelar. Detta utan att man tappat fokus på musiken som är kommunikationsmedel, rytmiskt driv och gestaltande faktor i ett. 

Elefanternas funkiga rike

Man behöver bara höra två takter av trumpetaren Goran Kajfes vrålande brassblås för att direkt befinna sig i elefanternas funkiga rike av elfenbensbetar och fladdrande öron. Eller den vispande, prasslande virveltrumman som ger själ åt en stackars nervös kackerlacka som kämpar för sitt liv på ett mänskligt köksgolv. 

Och det finns något så rörande vackert i öppningssekvensens inzoomning mot planeten Jorden där det första man ser och hör är toner som stiger upp i atmosfären. De toner som har kraften att föra oss alla samman, om ni ursäktar att man blir lite sentimental. 

Temat med det hjälpande djuret, det solidariska djuret, är ”Jazzoo – festen” inte ensam om att ta upp denna vinter då inte mindre än fyra nya barnfilmer, varav tre svenska, är inne på samma spår. Sorgebearbetnings-apan i Maria Bloms ”Monky”, kommissariegrodan Gordon i Linda Hambäcks ”Gordon & Paddy” och den apelsinmarmeladsälskande björnen Paddington är alla exempel på dessa godhjärtade små varelser som kan trösta och läka både inre och yttre sår. Det där som människor inte alltid grejar själva. 

Men det är bara Jazzoo-filmen som jag vill ställa mig upp och dansa till. 

 

96738669-d3f8-4900-b92c-f02f38de99b3.jpg

Great review (5/6) for Jazzoo - Festen in Svenska Dagbladet (in Swedish)

Toots Thielemans (”Dunderklumpen”), Jojje Wadenius (”Kalles klätterträd”), Gunnar Svensson (”Karl-Bertil Jonssons julafton”), Janne Schaffer (”Trazan & Banarne”), Jan Johansson (en del Astrid Lindgren) och Georg Riedel (ännu mera Astrid Lindgren) – alla har de riktat sina musikaliska uttryck mot svensk barnfilm och träffat fint i prick. Alice Babs och Barbro Hörberg har gjort samma på skiva. Alla har de även, mer eller mindre, rört sig inom jazzen, denna form som ibland kallas svår, men ändå helt naturligt smugit in i mångas medvetanden redan i ung ålder. Kanske för att den faktiskt är en av de mest lekfulla musikformerna?

Att det inte alls smygs i ”Jazzoo” märks om inte annat på titeln. Bandet Oddjob är skapare av projektet, byggt på gruppens musik till Ben Javens djurillustrationer och utgivet 2014 i kombinerad skiv- och bokform.

Filmaren Adam Marko-Nord har därefter animerat ihop ett gäng färgstarka små historier. Ciceron är en vittberest näktergal som tar oss med på olika äventyr i stort och smått. På Grönland driver en isbjörn loss men får puffhjälp hem av en snäll blåval. I Australien vill en koala hoppa som en känguru och tar sig genom diverse skrubbsår innan det lyckas. En cool anka verkar för mallig för att simma men är nog egentligen lite rädd för vatten. Näktergalen hjälper gärna till, kompar en högljudd hackspett så att det blir till fin musik och flyger en flodhäst(!) över en ravin. Det är rafflande, lite lärorikt och mycket levande.

Och roligt – för målgruppen, för deras föräldrar och även deras föräldrar. Den rena, glada bildstilen för tankarna till nordiska animationsföregångare som Jannik Hastrup (”Bennys badkar”), Heikki Partanen (”Hinku och Vinku”) och även Ingrid Jensen och Ingela Peterson Arrhenius, bägge älskade illustratörer/designers.

Jazzen, då? Mitt i prick, tack, och så lekfull som någonsin förr!

 

96738669-d3f8-4900-b92c-f02f38de99b3.jpg